Facing. A usual story from a nameless country


Pia Rönicke i Zeynel Abidin Kizilyaprak - Orientant-se. Una història habitual d’un país sense nom

Títol original: Facing. A usual story from a nameless country
Títol en castellà/català: Orientant-se. Una història habitual d’un país sense nom
Directora: Pia Rönicke, Zeynel Abidin Kizilyaprak
País: Dinamarca
Producció: Pia Rönicke, 2008
Fotografia: Jonas Mortensen i Andre De Souza
So: Niels Plenge
Muntatge: Pia Rönicke
Durada: 52 minuts
Versió: original kurda subtitulada en castellà
Format: DVD
Distribució: Pia Rönicke piaronicke@gmail.com
Edició de la Mostra: 18ª Edició – 2010
Secció: Aprenentatges desplaçats. Els escenaris de la ficció col·lectiva
Sinopsi: Facing és un projecte cinematogràfic realitzat per Pia Rönicke en estreta col·laboració amb l’escriptor kurd Zeynel Abidin Kizilyaprak a partir d’un relat breu de l’autor. La història gira al voltant de les experiències de Zeynel a la cel·la d’un centre de tortura a Turquia. Des de 1980, el règim turc ha intentat activament eradicar l’idioma dels kurds, el seu sentit de pertinença, el seu dret a la terra natal, el seu lloc en la història i la capacitat de fer-se escoltar.
Narrat des de la perspectiva de l’escriptor, el film es planteja a partir d’un encontre entre el narrador i un personatge de ficció: Kadir, un jove revolucionari empresonat que entaula un diàleg amb un vell religiós que viu a la cel·la contigua a través d’una petita escletxa a les canonades. Malgrat que els seus sistemes de creences són molt diferents, les condicions tan extremes que viuen els col·loquen en un mateix nivell com a éssers humans. La narració es desenvolupa a través de diferents formes d’enunciació que transiten entre la veu en off en primera persona d’un personatge-narrador que conta els fets, i la tercera persona d’un narrador omniscient. La simultaneïtat de discursos i temporalitats –des de l’experiència viscuda per Zeynel el 1980 fins a la seva reconstrucció fictícia, des de l’escriptura de la novel·la fins a la realització de la pel·lícula– interromp la narració lineal tradicional per infiltrar-se en la continuïtat de la història.