La negra Angustias


La negra Angustias, Matilde Landeta

Títol original: La negra Angustias
Títol en castellà/català: La negra Angustias
Directora: Matilde Landeta
País: Mèxic
Producció: TACMA, Eduardo Landeta, Mèxic
Guió: Matilde Landeta basat en la novel·la de Francisco Rojas González Fotografia: Jack Draper
Música: Gonzalo Curiel
Muntatge: Gloria Schoemann
Interpretació: M. E. Marques,  Agustin Isunza, Eduardo Arozamena
Durada: 85 minuts
Versió: original
Format: 35 mm
Distribució: jmgar@unam.mx
Edició de la Mostra: 2ª Edició – 1994
Secció: Monografia: Matilde Landeta
Sinopsi: Maltrat el desànim que podia haver-li produït la lenta i poc reconeguda carrera de Lola Casanova, el seu film anterior, Landeta emprèn la realització d’una altra adaptació de Francisco Rojas González l’any següent. La negra Angustias gira a l’entorn de les aventures d’una pastora de Morelos que arriba a ser dirigent revolucionària. El pensament feminista de Landeta és ben evident en l’exploració de les tensions de raça, classe i gènere que ofereix en la seva versió de la novel·la.
Comentari: En aquest film, Matilde Landeta també transgredeix les pautes característiques de la convenció melodramàtica tot fent que la coronel·la Angustias, actuant com a jutge, imposi la sentencia de
castrar un engreït violador. Toc d’alerta a l’acceptada violència masculina contra les dones representada tantes vegades en el cinema. D’altra banda, Landeta descriu l’apoteosi revolucionària amb el predomini dels crits revolucionaris d’Angustias en ple camp de batalla, com a recurs argumental per a remarcar el pes de la participació d’una dona en el triomf final. Segons la pròpia Landeta: “Yo no quería repetir la historia del cine mejicano, que ha hecho grandes películas pero siempre con mujeres humiliadas, ínfimas, dispuestas a soportar todas las humillaciones que el macho mejicano les infligiera, mientras basaban su valía en ser madres resignadas, lloronas, lavadoras de pañales…”.