The fall of womenland


He Xiaodan - La caiguda del país de les dones

Títol original: The fall of womenland
Títol en castellà/català: La caiguda del país de les dones
Directora: He Xiaodan
País: Canadà
Producció: Ciné-Frontière Inc., He Xiaodan, 2009
Guió: He Xiaodan
Fotografia: Martin Doepner, Li Yang, He Xiaodan
So: Evelyn Renaud, Ariane Côte-Chéniere
Muntatge: Éric Bilodeau, Martin Doepner
Música: Mikael Dublas
Durada: 46 minuts
Versió: original mosuo, xinès i francès subtitulada en anglès i català
Format: Betacam NTSC
Distribució: Ciné-Frontière Inc. hexiaodan@gmail.com
Edició de la Mostra: 18ª Edició – 2010
Secció: El sexe dels àngels
Sinopsi: La minoria Mosuo és una comunitat que viu al sud-oest de la Xina, a la riba del llac Lugu -a prop del Tibet- i és una de les poques societats matriarcals que queden al món. Amb l’absència del pare i el marit, i sense contracte matrimonial, la tradició Mosuo construeix relacions basades en l’amor lliure i la satisfacció sexual. Són societats sense violència en què les dones són les caps de família i a les nits es reuneixen amb els seus amants amb els quals no conviuen durant el dia. La directora del documental, He Xiaodan té lligams familiars en aquell territori i hi retorna amb la intenció d’esbrinar quines relacions sexoafectives hi ha realment darrere d’uns costums sexuals controvertits que la feien avergonyir-se de les seves arrels quan era una adolescent.
Gràcies a l’aproximació que fa el documental a la quotidianitat de la població, i en especial el seguiment a Bima, sabem que la llibertat sexual i el poder de les dones Mosuo va sobreviure la repressió del govern comunista, però que, arran de la influència del turisme i de la desactivació d’una societat xinesa en plena eufòria capitalista, aquesta forma alternativa d’organització social comença desdibuixar-se.
Les imatges de The Fall of Womenland documenten unes formes culturals. Més enllà de la mitificació d’un sistema de relacions, el relat és la crònica d’una dissipació i d’una societat que fins fa pocs anys vivia emancipada de les pràctiques i les construccions consolidades del patriarcat: el matrimoni, la monogàmia o els règims polítics.