I don’t belong anywhere – Le cinéma de Chantal Akerman


I-DONT-BELONG-ANYWHERE-02_Image-courtesy-Icarus-Films

Títol original: I don’t belong anywhere – Le cinéma de Chantal Akerman
Títol en català/castellà: Retrat d’una mandrosa
Directora: Marianne Lambert
País: Bèlgica, 68′
Producció: 2015
Versió: VOSC
Projecció: Arxiu digital
Edició de la Mostra: 24ª Edició – 2016
Secció: Panorama
Sinopsi: Des de Brussel·les a Tel Aviv, passant per Paris o Nova York, la cineasta experimental Chantal Akerman va traçar una senda mundial de cinema experimental i art polític. El seu prestigiós film Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) va ser declarat pel The New York Times com “la primera obra mestra del feminisme de la història del cinema”. Aquest documental és una mirada a l’obra d’aquesta cineasta belga.

Els territoris que convoca el cinema de Chantal Akerman són  presents a partir d’un exercici precís d’encarnació visual. Són els principals personatges: deserts, ciutats, rius, trens, camps, vents, les extensions àrides de l’est, de l’oest i del sud, exèrcits i civils, les fronteres i els patis del darrere dels països i les cultures benpensants,les cuines, els passadissos, els dormitoris,els menjadors,les porteries i els ascensors… La importància que aquests escenaris tenen en la topografia fílmica de l’autora es descriuen des de la revisió dialogant  amb uns personatges per als quals el pes del món es va fent cada cop més insostenible, més claustrofòbic i feixuc.

Aquests escenaris que són – metafòricament –  tots els llocs del món, són també els llocs dels seus mons o els no-llocs  pels quals ha transitat càmera en mà, tal  com el títol del film planteja. De la mà de la seva productora, Marianne Lambert, Akerman parla del seu cinema com d’un territori exposat a una  re-exploració de la seva mirada.