Títol original: Lettre à ma soeur
Títol en castellà/català: Carta a la meva germana
Directora: Habiba Djahnine
País: Algèria, França
Producció: Leila Habchi, Benoît Prin, Momento, Etouchane, Polygone etoilé, 2006
Guió: Habiba Djahnine
Fotografia: Leila Habchi, Ahmed Messad
So: Benoît Prin, Farid Kortbi
Muntatge: Benoît Prin
Música: Moussa Selkh
Durada: 68 minuts
Versió: original àrab subtitulada en espanyol
Format de projecció: DVD
Distribució: [email protected]
Edició de la Mostra: 19ª Edició – 2011
Secció: Militàncies de la memoria
Sinopsi: El gener de 1994, Nabila Djahnine, arquitecte, militant, sindicalista i feminista argeliana, va escriure una carta a la seva germana, Habiba Djahnine, on li parlava de l’escalada de violència que s’estava vivint al país, dels assassinats, de la repressió i de la seva angoixa atesa l’extrema dificultat d’actuar davant d’aquesta situació. Un any més tard, Nabila va ser assassinada. La seva mort va causar una gran commoció en totes aquelles persones que la coneixien. Lettre à ma soeur és la resposta a aquesta carta, que Habiba Djahnine va trigar 11 anys a poder contestar.
El documental, articulat pel viatge de Habiba als llocs on Nabila va dur a terme la seva lluita, serveix a la directora per buscar una sortida al dolor i per acomplir el dol. Però també, en l’àmbit de la comunitat, per honorar la memòria de les persones desaparegudes, per no oblidar, per intentar donar sentit a 10 anys de violència i a 200.000 morts. Per fer-ho, es retroba amb companyes i companys de lluita, amb l’àvia, amb germans i germanes, i amb les persones que van escoltar Nabila en alguna de les seves conferències pels pobles, on parlava dels drets de les dones amb l’objectiu de despertar consciències. Finalment, un extracte d’una entrevista a Nabila enregistrada a principis dels 90 ens serveix per conèixer una mica millor les idees de l’activista i entendre per què la van assassinar.
Lettre à ma soeur trenca el silenci instaurat en relació amb aquesta etapa de violència a Algèria, alhora que serveix a la realitzadora per negar l’existència del món àrab com a concepte global i per trencar la imatge de les dones argelianes, escindida entre la condició de víctimes de la violència masclista i la d’heroïnes que van lluitar durant el conflicte polític.