El general


Natalia Almada - El general

Títol original: El general
Títol en castellà/català: El general
Directora: Natalia Almada
Producció: Daniela Alatorre, Natalia Almada, Altamura Films, Independent Television Service, 2009
Guió: Natalia Almada
Fotografia: Chuy Chávez
So: Alejandro de Icaza
Muntatge: Natalia Almada
Música: John Zorn, Marc Ribot, Shazahd Ismaili
Durada: 83 minuts
Versió: original castellana subtitulada en anglès
Format: Digibeta
Distribució: Altamura Films info@altamurafilms.com
Edició de la Mostra: 2010
Edició de la Mostra: 18ª Edició – 2010
Secció: Panorama
Sinopsi: Retrat històric i personal del general Plutarco Elías Calles, figura destacada de la Revolució Mexicana que està enterrat amb Francisco Villa i altres dirigents en l’enorme monument commemoratiu a Ciutat de Mèxic. Va ocupar la presidència del país de 1924 a 1928, però molta gent considerava que el seu poder es va perllongar a través de diverses presidències, fins al seu exili el 1936. Va ser una figura molt controvertida tal com indiquen els diferents noms que va rebre al llarg de la seva carrera política. Considerat per molta gent com un heroi de la Revolució va rebre el sobrenom de “el jefe máximo de la revolución” i de “el bolchevique” i també “el quema-curas” pels crims que va perpetrar contra el clergat.
Natalia Almada, besnéta d’“el general”, construeix la seva visió a través de les cintes gravades per la seva àvia, que en un moment donat va voler escriure la biografia del seu pare. Les gravacions de la seva àvia, “plenes de dubtes i de silencis”, li permeten interrogar el present, observar-lo i pensar-lo de forma crítica. La seva intenció no és recuperar el passat per entendre el present, sinó aconseguir observar la realitat actual i oferir un testimoni a través de les imatges.
Així ho va expressar Natalia Almada en la presentació del documental al festival de Sundance (2009): «¿Cómo reconciliamos las contradicciones entre nuestra memoria familiar y la memoria colectiva de un país?, ¿cómo se fabrican la memoria y la historia?, ¿cómo reconcilio mi realidad con la historia de mi familia?, ¿cómo yo, una mexicana, puedo entender México a través de una mirada histórica?»